SERIA: HISTORIA I PAMIĘĆ POLSKO-NIEMIECKIEGO POGRANICZA. WARMIŃSKA PURDA
Seria, w której dzięki unikalnym przekazom z lat 1948-1949 (zespół prof. Stanisława Ossowskiego), a następnie z lat 2005-2006, możemy odtworzyć nie tylko rzeczywistą historię, lecz również pamięć „pewnego miejsca“ z polsko-niemieckiego pogranicza kulturowego. Perspektywa długiego trwania nadaje tej opowieści szczególny charakter: odtwarza specyfikę jednej warmińskiej wsi i jednocześnie w mikroperspektywie ukazuje złożoność problematyki pogranicza kulturowego, ze szczególnym uwzględnieniem stosunków polsko-niemieckich. W ten sposób posłużyć może nie tyko badaczom historii Warmii czy Prus Wschodnich, lecz również innych
Magdalena Kardach, Janusz Pilecki, Elżbieta Traba
Tłumaczenie: Ulrich Heiße, Łukasz Musiał, Sven Sellmer, Tobias Weger, Lothar Quinkenstein
Rok wydania: 2011
Stron: 175
Oprawa: twarda
Format: 230×285
ISBN: 978-83-89233-42-4
Cena detaliczna: 45 zł | w czerwcu 20 zł
Naukowe eseje, wspomnienia i reportaże przeplatają się z ponad 200 zdjęciami. Wszystkie opowiadają historię jednej wsi utrwaloną w pamięci i krajobrazie kulturowym. Nie jest to opowieść nudna. Odwrotnie. Album może fascynować w podwójny sposób: poprzez różnorodność form i perspektyw opowiadania. W efekcie opowieść o jednej wsi staje się dynamicznym portretem Warmii i pogranicza polsko-niemieckiego, wizerunkiem ludzi wplecionych w procesy wielkiej historii.
Robert Traba, Andrzej Sakson
Rok wydania: 2007
Stron: 256
Oprawa: twarda
Format: 220×150
ISBN: 978-8389233-38-7
Cena detaliczna: 29 zł
NAKŁAD WYCZERPANY
Perspektywa długiego trwania nadaje tej opowieści szczególny charakter: odtwarza specyfikę jednej warmińskiej wsi i jednocześnie w mikroperspektywie ukazuje złożoność problematyki pogranicza kulturowego, ze szczególnym uwzględnieniem stosunków polsko-niemieckich. W ten sposób służyć może nie tylko badaczom historii Warmii czy Prus Wschodnich, lecz również innych europejskich regionów pogranicznych.
Niniejszy tom adresowany jest do szerszego kręgu czytelników: miłośników historii, dydaktyków i studentów. Szczególnie ci ostatni otrzymują materiały do interaktywnych zajęć na wszystkich tych kierunkach studiów, które obejmują problematykę tożsamości, narodu, pogranicza, pamięci, wielokulturowości itp.