<\/a>\u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0\u00a0<\/a><\/p>\n <\/p>\n Jednym z cel\u00f3w projektu \u201eBezpieczna r\u00f3\u017cnorodno\u015b\u0107 na Warmii i Mazurach\u201d by\u0142o<\/strong> zainicjowanie w szko\u0142ach i \u015brodowiskach lokalnych dzia\u0142a\u0144 dla m\u0142odzie\u017cy z zakresu edukacji mi\u0119dzykulturowej, integracji spo\u0142ecznej i antydyskryminacji<\/strong><\/p>\n Szko\u0142y uczestnicz\u0105ce w cz\u0119\u015bci warsztatowej projektu mia\u0142y mo\u017cliwo\u015b\u0107 zrealizowania mini-projekt\u00f3w z udzia\u0142em uczni\u00f3w. Ka\u017cdy z projekt\u00f3w mia\u0142 charakter \u015brodowiskowy, opiera\u0142 si\u0119 na wsp\u00f3\u0142pracy szko\u0142y i uczni\u00f3w z lokalnymi instytucjami kultury, mediami lokalnymi, organizacjami mniejszo\u015bci narodowych, policj\u0105 i innymi partnerami lokalnymi.<\/p>\n W ramach projektu \u201eBezpieczna r\u00f3\u017cnorodno\u015b\u0107 na Warmii i Mazurach\u201d <\/strong>przeprowadzono 18 mini-projekt\u00f3w szkolnych, realizowanych w partnerskiej wsp\u00f3\u0142pracy z Borussi\u0105.<\/p>\n Publiczne Gimnazjum im. Miko\u0142aja Kopernika w Bystrym (powiat gi\u017cycki)<\/strong><\/p>\n Koordynacja: Marzena Rzeczycka<\/strong><\/p>\n Projekt \u201eIm wi\u0119cej wiem, tym lepiej rozumiem\u201d<\/strong><\/p>\n Projekt sk\u0142ada\u0142 si\u0119 z 2 cz\u0119\u015bci: warsztat\u00f3w podczas kt\u00f3rych uczniowie gimnazjum dyskutowali nad poj\u0119ciami: tolerancja, stereotyp, uprzedzenie, dyskryminacja. Nast\u0119pnie \u0107wiczyli swoje kompetencje spo\u0142eczne, bior\u0105c udzia\u0142 w grze symulacyjnej. W drugiej cz\u0119\u015bci wsp\u00f3lnie szukali wielokulturowych \u015blad\u00f3w w swojej najbli\u017cszej okolicy \u2013 prowadz\u0105c wywiady z najstarszymi mieszka\u0144cami, so\u0142tysami, szukaj\u0105c historycznych budynk\u00f3w. M\u0142odzie\u017c zbiera\u0142a informacje o ludno\u015bci zamieszkuj\u0105cej wsie Bystry, Upa\u0142ty, Upa\u0142ty Ma\u0142e, Ko\u017cuchy, Kruklin, Spytkowo do czas\u00f3w II wojny \u015bwiatowej, ich p\u00f3\u017aniejszych losach oraz o historii rodzin, kt\u00f3re zamieszka\u0142y w tych miejscowo\u015bciach po wojnie. Efektem projektu by\u0142a prezentacja przygotowana przez uczni\u00f3w na podstawie zebranych materia\u0142\u00f3w i zdj\u0119\u0107.<\/p>\n https:\/\/goo.gl\/photos\/HejEr1rRQaoEbWcAA<\/a><\/p>\n <\/p>\n Zesp\u00f3\u0142 Szk\u00f3\u0142 nr 2 im. W\u0142adys\u0142awa Jagie\u0142\u0142y w Mr\u0105gowie<\/strong><\/p>\n Koordynacja: Magdalena Lewkowicz<\/strong><\/p>\n Projekt \u201eMarzenia z Pami\u0119ci\u201d<\/strong><\/p>\n Losy trzech os\u00f3b, kt\u00f3re jako m\u0142odzi ludzie prze\u017cyli II wojn\u0119 \u015bwiatow\u0105, stanowi\u0142y dla grupy uczni\u00f3w uczestnicz\u0105cych w projekcie inspiracj\u0119 do refleksji nad z\u0142o\u017cono\u015bci\u0105 historii. Poznali relacje Mazura, powsta\u0144ca warszawskiego oraz osoby, kt\u00f3ra prze\u017cy\u0142a Holokaust, dyskutowali nad ich losami, lecz tak\u017ce dokonali pr\u00f3by por\u00f3wnania marze\u0144, pragnie\u0144, plan\u00f3w trojga m\u0142odych ludzi ze swoimi w\u0142asnymi marzeniami i pragnieniami. Warsztaty mia\u0142y pokaza\u0107 uczestnikom r\u00f3\u017cnorodno\u015b\u0107 i podobie\u0144stwa postaw, pragnie\u0144 i prze\u017cy\u0107 m\u0142odych ludzi, niezale\u017cnie od ich pochodzenia. Swoje refleksje przedstawili, maluj\u0105c na p\u0142\u00f3tnie. Ich prace zosta\u0142y zaprezentowane podczas otwartego wernisa\u017cu w Centrum Kultury i Turystyki, kt\u00f3re by\u0142o partnerem projektu podobnie jak media lokalne (Kurier Mr\u0105gowski i portal Mragowo24info), kt\u00f3re na bie\u017c\u0105co relacjonowa\u0142y przebieg projektu.<\/p>\n https:\/\/goo.gl\/photos\/5u9Uc6d9dhu1Mpqb9<\/a><\/p>\n http:\/\/mragowo24.info\/news\/3678-ciekawe-warsztaty-podczas-ferii-w-zespole-szkol-nr-2<\/a><\/p>\n http:\/\/mragowo24.info\/news\/3775-o-czym-marzyli-nasi-dziadkowe-wyjatkowa-wystawa-w-ckit<\/a><\/p>\n <\/p>\n Zesp\u00f3\u0142 Szk\u00f3\u0142 w Zyndakach (powiat mr\u0105gowski)<\/strong><\/p>\n Projekt \u201eR\u00f3\u017cnorodno\u015bci nigdy dosy\u0107\u201d<\/strong><\/p>\n Koordynacja: <\/strong>Paulina Kociszewska, Agnieszka \u0141osi\u0144ska<\/strong><\/p>\n Projekt by\u0142 skierowany do uczni\u00f3w klas gimnazjalnych i obywa\u0142 si\u0119 w kilku etapach. Zaj\u0119cia warsztatowe dotyczy\u0142y stereotypizacji i jej skutk\u00f3w w relacjach z innymi \u2013 w tym przypadku osobami niepe\u0142nosprawnymi. Przygotowa\u0142y one m\u0142odzie\u017c do spotkania z osobami niepe\u0142nosprawnymi: w Warsztatach Terapii Zaj\u0119ciowej w Mr\u0105gowie wzi\u0119li oni udzia\u0142 w warsztatach plastycznych, podczas kt\u00f3rych wsp\u00f3lnie przygotowali ozdoby \u015bwi\u0105teczne. Na zako\u0144czenie uczniowie przygotowali plakaty podsumowuj\u0105ce swoje do\u015bwiadczenia z projektu i spotkania z osobami niepe\u0142nosprawnymi. Partnerami byli: TPD Ko\u0142o Rodzic\u00f3w Dzieci Specjalnej Troski w Mr\u0105gowie. Warsztaty Terapii Zaj\u0119ciowej.<\/p>\n https:\/\/goo.gl\/photos\/Sr3VhsrZ7CXGvuub7<\/a><\/p>\n http:\/\/www.gminasorkwity.pl\/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=579&cntnt01origid=130&cntnt01lang=pl_PL&cntnt01returnid=150<\/a><\/p>\n <\/p>\n Publiczne Gimnazjum im. Olimpijczyk\u00f3w Polskich w Stawigudzie<\/strong><\/p>\n Koordynacja: Barbara Chodnicka<\/strong><\/p>\n Projekt \u201eWarmi\u0144skie miejsca pami\u0119ci\u201d<\/strong><\/p>\n Uczniowie gimnazjum zbierali informacje o 3 starych cmentarzach z okolic Stawigudy: ewangelickiego po\u0142o\u017conego w samej miejscowo\u015bci, cmentarza z I wojny \u015bwiatowej w Dorotowie i cmentarz katolicki w Orzechowie, na kt\u00f3rym zachowa\u0142a si\u0119 tablica upami\u0119tniaj\u0105ca poleg\u0142ych w czasie I wojny mieszka\u0144c\u00f3w wsi. Uczniowie wsp\u00f3lnie z rodzicami i wolontariuszami przeprowadzili we wsp\u00f3\u0142pracy z so\u0142ectwem akcje porz\u0105dkowania nekropolii. Opracowali tak\u017ce prezentacj\u0119 z materia\u0142ami o miejscach pami\u0119ci i wystaw\u0119 zdj\u0119\u0107 ze swoich dzia\u0142a\u0144, kt\u00f3r\u0105 zaprezentowali innym uczniom szko\u0142y. Wystawa by\u0142a tak\u017ce pokazywana w Urz\u0119dzie Gminy Stawiguda, w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Stawigudzie oraz Gminnym O\u015brodku Kultury. Projekt by\u0142 prowadzony we wsp\u00f3\u0142pracy ze Stowarzyszeniem na Rzecz Dzieci i M\u0142odzie\u017cy Gminy Stawiguda oraz klubem Wolontariackim \u201ePomocna d\u0142o\u0144\u201d.<\/p>\n \u00a0<\/strong><\/p>\n Zesp\u00f3\u0142 Szk\u00f3\u0142 Zawodowych i Og\u00f3lnokszta\u0142c\u0105cych im. 9. Drezde\u0144skiej Brygady Artylerii w Mor\u0105gu<\/strong><\/p>\n Koordynacja: <\/strong>Ma\u0142gorzata Redes-Cha\u0142anicz<\/strong><\/p>\n Projekt \u201eWielokulturowo\u015b\u0107 na terenie Mor\u0105ga\u201d<\/strong><\/p>\n Uczniowie Zespo\u0142u Szk\u00f3\u0142 wsp\u00f3lnie z m\u0142odzie\u017c\u0105 z Gimnazjum nr 2 w Mor\u0105gu przygotowali wystaw\u0119 wykonanych przez siebie zdj\u0119\u0107 i rysunk\u00f3w wykonanych technik\u0105 frota\u017cu przedstawiaj\u0105cych macewy z cmentarza \u017cydowskiego oraz epitafi\u00f3w z Ko\u015bcio\u0142a pw. \u015aw. Piotra i Paw\u0142a w Mor\u0105gu, kt\u00f3ra by\u0142a eksponowana w czytelni Miejskiej Biblioteki Publicznej. Podczas wyk\u0142adu uczniowie poznali tradycje zwi\u0105zane z judaizmem, zapoznali si\u0119 te\u017c z histori\u0105 miejscowego cmentarza \u017cydowskiego, przeprowadzili te\u017c akcj\u0119 jego porz\u0105dkowania. Wernisa\u017cowi wystawy \u201eWielokulturowo\u015b\u0107 na terenie Mor\u0105ga\u201d w Miejskiej Bibliotece Publicznej<\/strong> towarzyszy\u0142y warsztaty o przeciwdzia\u0142aniu przemocy, poznawaniu innych kultur, budowaniu otwarto\u015bci na drugiego cz\u0142owieka, a tak\u017ce degustacja potraw kuchni r\u00f3\u017cnych narod\u00f3w, przygotowanych przez uczni\u00f3w.<\/p>\n https:\/\/goo.gl\/photos\/KKhDn4H712ZRvoMB8<\/a><\/p>\n http:\/\/www.wbp.olsztyn.pl\/~mbpmorag\/a.php?inf=415<\/a><\/p>\n <\/p>\n Zesp\u00f3\u0142 Szk\u00f3\u0142 Zawodowych i Og\u00f3lnokszta\u0142c\u0105cych im. 9. Drezde\u0144skiej Brygady Artylerii w Mor\u0105gu<\/strong><\/p>\n Koordynacja:<\/strong> Helena \u015aliwi\u0144ska, Halina Pasternacka<\/strong><\/p>\n Projekt \u201eFestiwal kulinarny 4 kultur- polskiej, \u017cydowskiej, niemieckiej, rosyjskiej\u201d<\/strong><\/p>\n M\u0142odzie\u017c klas gastronomicznych z Zespo\u0142u Szk\u00f3\u0142 pracowa\u0142a w 4 zespo\u0142ach projektowych. Zespo\u0142y dokona\u0142y wyboru i przygotowa\u0142y potrawy charakterystyczne dla kuchni polskiej, \u017cydowskiej, niemieckiej i rosyjskiej. Zosta\u0142y one wyeksponowane na udekorowanych sto\u0142ach w szkolnej auli, a ich degustacji towarzyszy\u0142a prezentacja muzyki, multimedialny pokaz o kulturze i tradycjach danego kraju przygotowany przez ka\u017cdy zesp\u00f3\u0142.<\/p>\n <\/p>\n Akademia Dobrej Edukacji, Punkt Konsultacyjny w Olsztynie<\/strong><\/p>\n Koordynacja: Agnieszka Sawka-Wi\u015bniewska<\/strong><\/p>\n Projekt \u201eRazem mamy si\u0142\u0119\u201d<\/strong><\/p>\n W ramach projektu w Olsztynie odby\u0142y si\u0119 warsztaty, podczas kt\u00f3rych <\/strong>uczestnicy poznali zagadnienia zwi\u0105zane ze stereotypami, dyskryminacj\u0105 oraz mow\u0105 nienawi\u015bci. Nauczyli si\u0119, jak reagowa\u0107 na akty zwi\u0105zane z \u0142amaniem praw cz\u0142owieka lub te\u017c naruszaj\u0105cymi przepisy stanowi\u0105ce o przest\u0119pstwach z nienawi\u015bci. Na koniec projektu odby\u0142 si\u0119 k<\/strong>oncert \u201eRazem mamy si\u0142\u0119\u201d, kt\u00f3ry zgromadzi\u0142 i integrowa\u0142 r\u00f3\u017cne \u015brodowiska artystyczne. Opr\u00f3cz uczestnik\u00f3w projektu wzi\u0119\u0142y w nim udzia\u0142 dzieci, m\u0142odzie\u017c, osoby doros\u0142e, ludzie preferuj\u0105cy r\u00f3\u017cne formy sztuki, bez wzgl\u0119du na wiek, p\u0142e\u0107, \u015bwiatopogl\u0105d i wyznanie. Koncertowi towarzyszy\u0142o przes\u0142anie, \u017ce ka\u017cdy cz\u0142owiek jest wa\u017cny i potrzebujemy r\u00f3\u017cnorodno\u015bci, aby \u015bwiat by\u0142 ciekawy i inspiruj\u0105cy. Partnerami w projekcie byli m.in.: Stowarzyszenie Warmi\u0144ska Wie\u015b, CEIK, Zesp\u00f3\u0142 Pryzmat.<\/p>\n https:\/\/goo.gl\/photos\/AY58i2ZxT44ToEPd8<\/a><\/p>\n <\/p>\n Gimnazjum nr 13 im. Huberta Wagnera w Olsztynie<\/strong><\/p>\n Koordynacja: Joanna Mieszczy\u0144ska<\/strong><\/p>\n Projekt \u201eCzy mog\u0142a istnie\u0107 mi\u0142o\u015b\u0107 w obozie w Auschwitz? Romeo i Julia w Auschwitz\u201d<\/strong><\/p>\n Grupa uczni\u00f3w olszty\u0144skiego gimnazjum przygotowa\u0142a i wystawi\u0142a inscenizacj\u0119 s\u0142owno-muzyczn\u0105, opowiadaj\u0105c\u0105 o historii tragicznej mi\u0142o\u015bci \u017byd\u00f3wki Mali Zimetbaum i Polaka Edka Gali\u0144skiego, wi\u0119\u017ani\u00f3w obozu w Auschwitz. Uczniowie opracowali scenariusz przedstawienia, przygotowali scenografi\u0119, dekoracje, rekwizyty, stroje, w kt\u00f3rych wyst\u0119powali. Inscenizacji towarzyszy\u0142a wystawa pokazuj\u0105ca histori\u0119 olszty\u0144skich \u017byd\u00f3w, kt\u00f3r\u0105 przygotowali uczniowie. Wzi\u0119li oni udzia\u0142 w cyklu warsztat\u00f3w historycznych, odkrywali \u017cydowskie \u015blady w krajobrazie miasta. Posprz\u0105tali tak\u017ce teren cmentarza \u017cydowskiego. Partnerzy: IPN w Olsztynie, Muzeum Nowoczesno\u015bci w Olsztynie, media lokalne.<\/p>\n http:\/\/g13olsztyn.pl\/projekty\/projekty.html<\/a><\/p>\n http:\/\/www.olsztyn24.com\/news\/27610-czy-mogla-istniec-milosc-w-obozie-w-auschwitz.html<\/a><\/p>\n http:\/\/wiadomosci.olsztyn.pl\/czy-mogla-istniec-milosc-w-obozie-w-auschwitz\/<\/a><\/p>\n <\/p>\n Zesp\u00f3\u0142 Szk\u00f3\u0142 w Dryga\u0142ach (powiat piski)<\/strong><\/p>\n Koordynacja: Anita Kucharska-Bigielis<\/strong><\/p>\n Projekt \u201eNiby r\u00f3\u017cni, a jednak r\u00f3wni\u201d<\/strong><\/p>\n Celem projektu by\u0142o poznanie i odkrycie przez uczni\u00f3w ich w\u0142asnych korzeni rodzinnych. Ich zadaniem by\u0142o zebranie relacji cz\u0142onk\u00f3w rodzin, poszukanie w zbiorach rodzinnych dokument\u00f3w i zdj\u0119\u0107, obrazuj\u0105cych losy ich przodk\u00f3w i histori\u0119 osiedlenia si\u0119 na Mazurach. W kolejnej cz\u0119\u015bci projektu uczestnicy wykonywali drzewa genealogiczne swoich rodzin. Rezultatem projektu by\u0142a wystawa prac uczni\u00f3w, pokazana w So\u0142eckim Centrum Kultury w Dryga\u0142ach.<\/p>\n https:\/\/goo.gl\/photos\/tX3dYWp6UtFYK5xh7<\/a><\/p>\n http:\/\/zsdrygaly.pl\/index.php\/aktualnosci\/163-dzialania-zrealizowane-w-ramach-projektu-niby-rozni-a-jednak-rowni<\/a><\/p>\n http:\/\/zsdrygaly.pl\/index.php\/aktualnosci\/158-niby-rozni-a-jednak-rowni-powrot-do-korzeni<\/a><\/p>\n http:\/\/bialapiska24.pl\/7934-2\/<\/a><\/p>\n http:\/\/mgokbialapis.nazwa.pl\/nowe\/wp-content\/uploads\/2016\/02\/projekt.gif<\/a><\/p>\n <\/p>\n Zesp\u00f3\u0142 Szk\u00f3\u0142 Le\u015bnych w Rucianem-Nidzie<\/strong><\/p>\n Koordynacja: Weronika Podejko<\/strong><\/p>\n Projekt \u201ePrzez poznanie do akceptacji\u201d<\/strong><\/p>\n Uczniowie Zespo\u0142u Szk\u00f3\u0142 pochodz\u0105 z okolic Rucianego-Nidy, lecz tak\u017ce bardziej odleg\u0142ych miejscowo\u015bci regionu. Projekt mia\u0142 na celu integracj\u0119 uczni\u00f3w oraz zach\u0119cenie do poznania najbli\u017cszej okolicy. Pracuj\u0105c w grupach warsztatowych, poznawali oni r\u00f3\u017cnorodno\u015b\u0107 kulturow\u0105 i wyznaniow\u0105 Mazur i jej mieszka\u0144c\u00f3w \u2013 ewangelik\u00f3w, starowierc\u00f3w, \u017byd\u00f3w, katolik\u00f3w). Podczas wycieczek po okolicach uczniowie dokumentowali miejsca, zwi\u0105zane z r\u00f3\u017cnymi tradycjami. Przygotowali wsp\u00f3ln\u0105 wystaw\u0119 fotograficzn\u0105.<\/p>\n https:\/\/goo.gl\/photos\/mBc72imKBscWvt147<\/a><\/p>\n <\/p>\n Gimnazjum im. Jerzego Andrzeja Helwinga w W\u0119gorzewie<\/strong><\/p>\n Koordynacja: Iwona Grzeszczyk<\/strong><\/p>\n Projekt \u201eMazury \u0142\u0105cz\u0105\u201d<\/strong><\/p>\n Projekt mia\u0142 na celu integracj\u0119 wielokulturowej spo\u0142eczno\u015bci W\u0119gorzewa i okolic. Podczas wieczoru pod has\u0142em \u201eMazury \u0142\u0105cz\u0105\u201d zosta\u0142a zaprezentowana kultura i tradycje mieszka\u0144c\u00f3w Mazur narodowo\u015bci ukrai\u0144skiej oraz niemieckiej. Uczniowie szko\u0142y przedstawili poezj\u0119, piosenki, ta\u0144ce i stroje, ich rodzice \u2013 potrawy i przepisy charakterystyczne dla obu kultur. Zaproszeni go\u015bcie opowiadali o tradycjach ukrai\u0144skich i niemieckich. Po wsp\u00f3lnej degustacji potraw odby\u0142 si\u0119 quiz. Partnerzy: Muzeum Kultury Ludowej w W\u0119gorzewie, Zesp\u00f3\u0142 Ta\u0144ca Ludowego \u201eCzeremosz\u201d, Stowarzyszenie Helwing, Stowarzyszenie Niemieckie Miasta i Regionu W\u0119gorzewo \u2013 Mamry, Miejsko- Gminna Biblioteka Publiczna w W\u0119gorzewie.<\/p>\n http:\/\/wegorzewo.wm.pl\/344200,Wszystko-to-jako-calosc-stanowi-piekno.html#axzz48pzPCdyv<\/a><\/p>\n http:\/\/wegorzewo.pl\/galeria\/zdjecia\/13817\/mazury_lacza_lekcja_tolerancji_w_helwingu<\/a><\/p>\n <\/p>\n Zesp\u00f3\u0142 Szk\u00f3\u0142 nr 6 im. Macieja Rataja w E\u0142ku<\/strong><\/p>\n Koordynacja: Iwona Pierzcha\u0142a<\/strong><\/p>\n Projekt \u201eKuchnia s\u0105siedzka\u201d<\/strong><\/p>\n Adresatami projektu \u201eKuchnia s\u0105siedzka” byli uczniowie Zespo\u0142u Szk\u00f3\u0142 kszta\u0142c\u0105cy si\u0119 w zawodach gastronomicznych. M\u0142odzie\u017c uczestnicz\u0105ca w projekcie mog\u0142a doskonali\u0107 umiej\u0119tno\u015bci z zakresu sztuki kulinarnej, ze szczeg\u00f3lnym uwzgl\u0119dnieniem tradycyjnej kuchni mniejszo\u015bci narodowych wyst\u0119puj\u0105cych na Warmii i Mazurach (niemiecka, ukrai\u0144ska, bia\u0142oruska), jak r\u00f3wnie\u017c pog\u0142\u0119bi\u0107 swoj\u0105 wiedz\u0119 o tradycjach kuchni Warmii i Mazur. Projekt pozwoli\u0142 tak\u017ce pog\u0142\u0119bi\u0107 wiedz\u0119 uczni\u00f3w o historii regionu i zamieszkuj\u0105cych go mniejszo\u015bciach. Dzia\u0142ania projektowe pozwoli\u0142y m\u0142odzie\u017cy doskonali\u0107 umiej\u0119tno\u015b\u0107 pracy w grupie, skuteczn\u0105 komunikacj\u0119 interpersonaln\u0105, autoprezentacj\u0119 i prezentacj\u0119 rezultat\u00f3w pracy ca\u0142ego zespo\u0142u.<\/p>\n https:\/\/goo.gl\/photos\/k3p3G4jtTdKoeJxC9<\/a><\/p>\n http:\/\/www.zsr.elk.edu.pl\/kacik.html<\/a><\/p>\n https:\/\/www.facebook.com\/Kuchnia-s%C4%85siedzka-179718365745181\/<\/a><\/p>\n <\/p>\n Szko\u0142a Podstawowa im. Marsza\u0142ka J\u00f3zefa Pi\u0142sudskiego w G\u0105skach (powiat olecki)<\/strong><\/p>\n Koordynacja: <\/strong>Jacek Malinowski<\/strong><\/p>\n Projekt \u201eR\u00f3\u017cni ale r\u00f3wni \u2013 Dziedzictwo Kulturowe Ziemi Oleckiej\u201d<\/strong><\/p>\n Projekt mia\u0142 na celu zwi\u0119kszenie szans edukacyjnych uczni\u00f3w, wzmocnienie ich motywacji do uczenia si\u0119, odkrywania w\u0142asnych atut\u00f3w, mocnych stron i obalenie stereotypowego my\u015blenia o braku perspektyw dla m\u0142odzie\u017cy z ma\u0142ych \u015brodowisk. Uczniowie poznali najwa\u017cniejsze fakty i znacz\u0105ce wydarzenia swojego regionu. Pod okiem nauczyciela przygotowali i przeprowadzili wywiady z ciekawymi lud\u017ami, reprezentuj\u0105cymi ich spo\u0142eczno\u015b\u0107 lokaln\u0105. Wzi\u0119li udzia\u0142 w wycieczkach edukacyjnych do Olecka i Suwa\u0142k. Zebrane materia\u0142y opracowywali podczas warsztat\u00f3w, przygotowuj\u0105c teksty, fotoreporta\u017ce, artyku\u0142y. Przygotowali wystaw\u0119 pt. \u201eR\u00f3\u017cni, ale r\u00f3wni\u201d. Partnerzy: Stowarzyszenie \u201eKu s\u0142o\u0144cu\u201d przy Szkole Podstawowej w G\u0105skach, Olecka Izba Historyczna przy Regionalnym O\u015brodka Kultury w Olecku, Oleckie Stowarzyszenie Aktywnych \u201eZamek\u201d.<\/p>\n https:\/\/goo.gl\/photos\/sePTz6KirAtbLzH47<\/a><\/p>\n <\/p>\n Plac\u00f3wki Opieku\u0144czo-Wychowawcze Mario i Olek w Lidzbarku<\/strong><\/p>\n Koordynacja: Anna Braun<\/strong><\/p>\n Projekt \u201eOdrodzenie pami\u0119ci\u201d<\/strong><\/p>\n Podopieczni Plac\u00f3wki, pracuj\u0105c w 3 grupach, uporz\u0105dkowali zapomniane mogi\u0142y i stare cmentarze z okresu I i II wojny \u015bwiatowej, znajduj\u0105ce si\u0119 w okolicach Lidzbarka. Opr\u00f3cz prac porz\u0105dkowych zaj\u0119li si\u0119 tak\u017ce odnawianiem pomnik\u00f3w nagrobnych. Zajmowali si\u0119 grabieniem li\u015bci, zbieraniem \u015bmieci, wycink\u0105 krzew\u00f3w, sadzeniem kwiat\u00f3w, a tak\u017ce czyszczeniem pomnik\u00f3w i szlifowaniem krzy\u017cy. Swoje dzia\u0142ania dokumentowali, fotografuj\u0105c. Podczas projektu uczyli si\u0119 wsp\u00f3\u0142pracy w zespole, a jednocze\u015bnie poznawali histori\u0119 swojej miejscowo\u015bci. Efektem projektu by\u0142a wystawa przygotowana przez uczni\u00f3w. Zosta\u0142a ona zaprezentowana w Miejskim Domu Kultury. Uda\u0142o si\u0119 tak\u017ce podnie\u015b\u0107 \u015bwiadomo\u015b\u0107 historyczn\u0105 m\u0142odzie\u017cy, lecz tak\u017ce innych mieszka\u0144c\u00f3w Lidzbarka.<\/p>\n <\/p>\n Szko\u0142a Podstawowa nr 3 im. Bronis\u0142awa Malinowskiego w Dzia\u0142dowie<\/strong><\/p>\n Koordynacja: Joanna Niedzielska<\/strong><\/p>\n Projekt \u201ePowitanie wiosny w mojej ojczy\u017anie\u201d<\/strong><\/p>\n W szkole uczy si\u0119 troje dzieci z Chin i Ukrainy \u2013 dzi\u0119ki nim Pierwszy Dzie\u0144 Wiosny sta\u0142 si\u0119 dniem wyj\u0105tkowo mi\u0119dzynarodowym. Podczas warsztat\u00f3w uczniowie poznali zwyczaje chi\u0144skie i ukrai\u0144skie, zwi\u0105zane z t\u0105 por\u0105 roku, wsp\u00f3lnie rozwi\u0105zywali krzy\u017c\u00f3wki i quizy o obu krajach, prezentowali wykonane przez siebie marzann\u0119, kuk\u0142\u0119 ukrai\u0144sk\u0105 i smoka chi\u0144skiego. Uczyli si\u0119 tradycyjnych ta\u0144c\u00f3w, przygotowywali te\u017c plakaty o tematyce zwi\u0105zanej z Ukrain\u0105, Chinami i Polsk\u0105. W uroczysto\u015bci wzi\u0119li udzia\u0142 rodzice i bliscy uczni\u00f3w z Chin i Ukrainy. Na jej zalko\u0144czenie uczniowie posadzili drzewka \u2013 symbol dzia\u0142a\u0144 na rzecz bezpiecze\u0144stwa i r\u00f3\u017cnorodno\u015bci. Partnerzy: Powiatowa Komenda Policji w Dzia\u0142dowie, Drukarnia Budzy\u0144ski, Komenda Hufca ZHP.<\/p>\n https:\/\/goo.gl\/photos\/bVQBV7wsDniP4haSA<\/a><\/p>\n